tisdag 14 maj 2019

8 veckors dräktighet

Vikt 14 kg + 2,9 kg
Bröstkorg 65 cm + 12 cm
Midja 61 cm + 18 cm

Nu går vi in på "upploppet". 
Skulle valparna födas nu så är de livsdugliga och det känns så skönt! Även om jag hoppas de ska stanna ett par dagar till i hennes mage.
När Uffe tog henne på promenad idag blev det bara en kort en. Hon hade ingen ork eller lust att gå. Men jaga bollen hemma det är inga problem. Ser på henne att magen ändrat form sjunkit neråt. Maten har hon bara plockat godbitarna och lämnat resten. Väldigt vanligt de sista dagarna.
Idag har vi börjat tempa henne också för att hålla koll på när tempen sjunker och på så sätt se när det startar. Det är ju så att en valpning börjar med en temperatursänkning som håller i sig för att sedan stiga . Men också vanligt att den hoppar lite de sista dagarna. 
Valplådan är i ordning och alla grejor är redo.
Jag har även känt små nätta sparkar i hennes stora mage.

Smulan och jag gosar för oss själva nu i valprummet. 
Uffe och övriga hundar sover på ovanvåningen.
Nästa gång jag skriver hoppas jag det blir för att berätta att det kommit små valpisar.
Håll tummar nu alla att allt går bra <3

Vecka 8
Fostret är färdigbildad och kan nu kännas, fostrens hjärteslag kan höras och man kan ibland se hur de rör sig.
Tiken är nu mest besvärat av sin vikt och sitt omfång och skall i denna period vänjas vid sin valplåda.
Mjölkkörtlarna är spända och fulla med mjölk.
För tik som får sin första valpkull kommer troligen mjölken i samband med valpning.


Valpfoster 60 dagar

1 kommentar: